Овде можете погледати упутство за пробни завршни испит. Упутство за пробни завршни испит (youtube.com)
Monthly Archives: March 2024
У СУСРЕТ ПРОЛЕЋУ
Ученици од првог до осмог разреда истуреног одељења у Кривој Феји, су са наставницима друштвене групе предмета имали радионицу: ,, У сусрет пролећу”.
Посета наше школе књижевној вечери у Дому војске
25 година од НАТО агресије на Србију
Предсвници наше школе: Слађан Д. Ристић – наставник технике и технологије, Слађан С. Ристић – наставник физике, Слађана Петковић – педагог, Иван Стошић – наставник физичког васпитања, Данијела Трајковић – наставник руског језика и Милош Костић – наставник српског језика присуствовали су Књижевној вечери поводом 25 година од НАТО агресије на Србију у организацији Града Врања и Градског одбора СУБНОР-а Врања, дана 13.03.2024. године у сали Дома војске у Врању, са почетком у 18 часова, на представљању књиге: „Јован Милановић: највећи српски обавештајац“, у издању издавачке куће “Филип Вишњић”.
Главни организатор био је генерал Зоран Лубура. Модератор је био Мирољуб Миша Стојчић. Овом значајном догађају како за српски народ тако и за цео свет, јер је коначно изашла истина на видело о томе као су наши непријатељи имали у плану да нас униште, а како је наш генерал потпуковник Јован Милановић као српски обавештајац сазнао за све те планове, био међу непријатеље и успео да се жив врати у домовини са тајним документима и достави врху државе. О књизи су говорили: професор др Бранко Крга, генерал потпуковник у пензији, Милош Ђошан, генерал – мајор у пензији, професор др Илија Кајтез, потпуковник у пензији, Љубан Каран, потпуковник КОС у пензији и генерал потпуковник Јован Милановић.
У сали Дома војске било је те вечери близу 200 посетилаца. Међу присутне били су: државни секретар Зоран Антић, председник скупштине СУБНОР-а Србије Мирољуб Мире Стојчић, командант 4. бригаде КОВ Србије Новица Петровић, бригадни генерал, епископ врањски г. г. Пахомије, заменик градоначелника града Врања Милан Илић, ратни инвалиди и учесници у НАТО агресији, припадници Војске Србије, припадници Министарства унутрашњих послова и врањске патриоте.
Данијела Трајковић
МАТЕМАТИЧКО ТАКМИЧЕЊЕ ,,МИСЛИША”
14.3.2024. на међународни дан броја π у школи је одржано математичко такмичење ,,Мислиша” у организацији математичког друштва Архимедес.
МЕЂУНАРОДНИ ДАН БРОЈА π
Поводом Међународног дана математике – 14. марта, који се још обележава и као дан познатог броја π, Друштво математичара Србије организује за ученике основних и средњих школа решавање Математичких главоломки, занимљивих логичко-комбинаторних и проблемских задатака, које је овим поводом припремио Математички лист.
Међународни дан математике покренут је и подржан од Међународне математичке уније и УНЕСКО-а и циљеви су му промоција математике и њених лепота.
Математичар Леон Зајтелман је године 1996. у часопису Америчког математичког
друштва формулисао закључке у вези са наставом математике, којих се можемо држати и
данас:
– Математика је кључна за националне интересе. Снажне математичке способности у националним оквирима су од суштинског значаја за индустријско и технолошко вођство.
– Математика је камен темељац за остале дисциплине. Практично сва технологија зависи директно од напретка математичког знања.
– Математичке компетенције су неопходне за било какав рад. Захтеви за математичке компетенције ће се драматично повећавати за сва занимања у информатичком добу.
Због чега је важно учити математику? Математика се суштински користи у свим природним и техничким наукама. Још од доба Коперника, Галилеја и Њутна фундаментални и нови математички концепти настајали су и развијали се с једне стране као средство за напредак природних наука, док са друге стране, свака природна наука у свом развоју интензивно користи већ постојеће математичке методе. Речима немачког философа Канта, у свакој природној науци може бити само онолико праве науке колико у њој има математике.
Како је то на више места писао Галилеј, „природни закони су формулисани математичким језиком”. Многобројни су примери применљивости математике. Појам изводанастао је у физици у Њутновом делу „Principia”. О применљивости математике са одушевљењем су говорили многи природњаци. Феликс Ауербах, професор физике на Универзитету у Јени објавио је књигу посвећену страху од математике као школског
предмета, у којој је главни аргумент у корист математике њена применљивост. Физичар нобеловац Еуген Вигнер је објавио чланак о необјашњивој ефективности математике. Ево Вигнеровог мишљења: „Математички језик је изузетно добар за формулисање физичких закона. То је скупоцени поклон који не разумемо и не заслужујемо. Захвални смо што га имамо и надамо се да ћемо га и убудуће користити. Његова применљивост ће и даље расти, доносећи нам не само радост већ и главобољу.” Имајући у виду применљивост математике, често се заборавља да математику треба учити и због њеног даљег унутрашњег развоја у каснијем школовању. Математичка зграда се зида од темеља према крову и ако темељи нису добри, грађевина може изгледати ружно или се срушити. У најтежим случајевима се не може ни изградити.
Ако би се руководили искључиво аргументом применљивости, онда би апсолутној већини популације – оној која нема контакта са техничко-инжењерским применама – било довољно познавање Питагорине теореме на нивоу 7. разреда основне школе. То је један од главних аргумената заговорника прагматичне теорије „учи само оно што ће ти у животу бити потребно”.
Права математика је ипак много више од алата за природне науке. Оснивач Московског државног универзитета Михаил Ломоносов је језгровито окарактерисао ову особину математике, рекавши да математику треба учити већ и због тога што ум доводи у ред. Ова особина учења математике запажена је још у античким временима. Платон пише: „Ниједан предмет науке не садржи у себи толику вредност као вежбање у рачунању, ни за домаћинства, ни за државничке послове. А што је најважније, оно дремљивца и човека по природи необразованог буди и улива му лакоћу схватања, памћење и бистрину; и тако он,
упркос својој слабијој природној надарености, може напредовати, јер му у томе помаже ово божанско знање и вештина.”
Човек који је у школи добро научио математику боље мисли, брже закључује, критички сагледава ствари око себе, разликује лаж од истине. Управо такву, критичку интелигенцију развија бављење математиком.
Задржимо се и на развоју естетске и креативне компоненте личности ђака. Велики руски песник Пушкин је једном приликом рекао: „Надахнуће је неопходно у геометрији, исто као у поезији”. Ђак који никад није имао то надахнуће, који није осетио естетско задовољство лепо урађеног задатка није добро научио математику. Задатак наставника је да унутрашњу лепоту математике приказује од самог почетка у различитим приликама, чиме ће ђацима приближити ову естетску компоненту математике, олакшати њено даље учење и
развити специфичан осећај за лепо. Да би било стабилно, основно образовање треба да почива на три стуба. Развој социјалне компоненте личности одвија се и напредује пре свега кроз српски језик и књижевност. О развоју телесне спремности ђака стара се гимнастика и спорт. Интелектуални развој ђака се постиже највише кроз наставу математике. Ова три стуба морају чинити основу сваког квалитетног образовања. И ако се бављење гимнастиком и спортом добрим својим делом обавља и изван школе, два предмета – српски језик и математика – морају битиприсутни у школским часовима сваког радног дана.
ПОСЕТА ДИРЕКТОРА ШКОЛЕ ИО У КРИВОЈ ФЕЈИ
Издвојено одељење наше школе у Кривој Феји посетили су ВД директора школе Слађана Димчић, педагог школе Слађана Петковић, секретар школе Александар Величковић са циљем присуства угледном часу Технике и технологије, обиласка школског простора, разговора са ученицима и њиховим родитељима. После наставе, искористили су да проведу време са запосленима у овом одељењу дискутујући о актуелним дешавањима и решавањима текућих задатака.
УГЛЕДНИ ЧАС ИЗ ТЕХНИКЕ И ТЕХНОЛОГИЈЕ У ИО У КРИВОЈ ФЕЈИ
Данас, 13.марта 2024.године, у ИО наше школе у Кривој Феји реализован је угледни час Технике и технологије у 8.разреду. Наставник Слађан Ристић планирао је наставну јединицу : “Електричне машине” користећи очигледна нставна средства и дигиталну технологију. Наставник је користио различите методе које су ефикасне у односу на циљ часа и исходе учења, као и усклађене са потребама и могућностима ученика. Ученици су успешно користили доступне изворе знања (дигитални уџбеник, штампани уџбеник и радну свеску, белешке наставника…)
ПРИРЕДБА ПОВОДОМ 8.МАРТА
У петак 8.3. у просторијама централне школе одржана је приредба поводом Осмог марта. Учитељице и наставница српског језика и књижевности су припремиле приредбу за родитеље и наставнике.
ПРЕДАВАЊЕ О ПУБЕРТЕТУ
У среду 6.марта. у просторијама централне школе одржано је предавање везано за пубертет за ученице петог и шестог разреда, путем Мајкрософт тимс апликације и паметне табле, где су се укључиле и ученице из централне школе и истуреног одељења у Кривој Феји. Ученице су у току састанка могле слободно да питају предавача све што их занима.